Taxibedrijf Uber gaat in Amsterdam voortaan ook maaltijden bezorgen, met behulp van fietskoeriers. Daarmee krijgen bestaande bezorgplatforms als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo en Foodora er een concurrent bij.

De dienst, genaamd UberEats, start donderdag. Bestellen gaat eenvoudig via een app, eigenlijk op dezelfde manier als consumenten bij Uber een taxirit kunnen boeken. Voorbeelden van aangesloten restaurants zijn Burgermeester, Juice & Salads, Yoghurt Barn en Nooch.

Uber probeert direct een aanzienlijk marktaandeel te bemachtigen door in de eerste maanden geen bezorgkosten te rekenen en geen minimum bedrag voor een bestelling. “Als je alleen een ijsje wilt bestellen, dan kun je dat gratis laten bezorgen”, zegt Jambu Palaniappan van UberEats tegenover het Financieele Dagblad.

Het bezorgen van eten met fietskoeriers is de laatste jaren in opkomst. Foodora, Deliveroo en TringTring zijn enkele partijen die in Nederland eten bezorgen van restaurants die dat zelf niet doen.

Het Britse Deliveroo heeft met Index Ventures één van Europa’s grootste investeringsmaatschappijen achter zich. Foodora komt uit de koker van Rocket Internet, de Duitse startupfabriek die onder meer achter webwinkel Zalando en maaltijdboxbezorger HelloFresh zit. Uber mengt zich nu dus in de strijd.

Omstreden taxibedrijf

Het in 2009 opgerichte Uber wordt wel gezien als de meest waardevolle startup ter wereld, met een waardering van 68 miljard dollar. Uber biedt inmiddels taxiritjes aan in meer dan vierhonderd grote steden in de wereld. In Amsterdam heeft Uber hierdoor ook al tienduizenden gebruikers.

Het bedrijf is in Nederland niet onomstreden. Via de dienst UberPOP konden mensen tot eind vorig jaar ook taxiritten boeken bij particulieren, die niet over de vereiste taxivergunning beschikten. UberPOP is daarom door de rechter verboden. Oud-eurocommissaris Neelie Kroes werkt ook bij Uber, als voorzitter van een belangrijke adviesraad.

Concurrentie is moordend

UberEats bestaat pas in negen landen. Tegelijk met Amsterdam, begint Uber deze week ook met het bezorgen van maaltijden in Dubai en Johannesburg. Daarnaast zal de dienst voor het einde van het jaar ook in Brussel en Stockholm de deuren openen.

Of Uber erin zal slagen om snel marktaandeel te veroveren in Nederland is nog maar de vraag. De concurrentie is moordend. In Amsterdam hebben heel wat restaurants zich al exclusief verbonden aan Deliveroo of Foodora. En marktleider Thuisbezorgd.nl, die deze week naar de beurs gaat, heeft zo'n 80 procent van de bezorgmarkt in handen.

Palaniappan van UberEats denkt dat zijn bedrijf een cruciaal voordeel heeft, zegt hij tegen het FD. Door de uitgebreide kennis van de taximarkt kan UberEats op een efficiëntere manier bezorgen. "Toen we begonnen met Uber in Amsterdam moest je twaalf minuten wachten op een auto. Daarna werd het drukker, kon de prijs omlaag en nu wacht je nog maar vijf minuten op een auto. Datzelfde pad gaan we voor UberEats volgen."